Prepsikka

Voiko niukkuuden ekonomia räjäyttää Suomen vientiteollisuuden?

Luin uutisen, jossa mainittiin oululainen Creoir-yritys. Kyseinen putiikki on tehnyt merkittävän osan kehitystyöstä vasta julkaistuun Marshall-puhelimeen. Aiemmin sama firma on ollut alihankkijana myös suomalaiselle Jollalle.

Pysähdyin miettimään, miksi huippuosaamisemme ei myy. Lyhyehkön pohdinnan päätteeksi tulin siihen tulokseen, että luulemme ilmeisesti vieläkin kykenevämme valmistamaan kilpailukykyisesti massatuotteita. Kuten esimerkiksi vessapaperia ja matkapuhelimia.

Käännetään kolikon toinen puoli. Marshall-puhelin on varmasti jokaisen itseään kunnioittavan muusikon perstaskussa. Katsos, Marshall on se juttu. Jo nimi ja logo palauttavat mieleen paljon muistoja myös itselleni. Hikiset treenikämpät, joissa tahkosimme Metallica-covereita 1980-luvun puolivälissä. Marshall-puhelin on pienen porukan oma juttu.

Uudenkaupungin autotehdas on valmistanut muun muassa avo-Saabeja, Porscheja ja Fisker Karma -urheiluautoja. Yksikään niistä ei ole massatuote. Korkea osaaminen, laatu, ahkeruus, työmoraali – asioita, joista suomalaiset tunnetaan.

Suomalaisten kannattaisi tarjoutua alihankkijaksi aivan muille kuin massatuotteiden valmistajille. Marshall-puhelimen esimerkkiä seuraten joku voisi alkaa valmistaa vaikka Porsche-puhelimia, joka toimisi yhteen vain Porschen kanssa. Se sisältäisi ominaisuuksia ja sovelluksia, joita ei olisi muilla. Puhelimen saisi veloituksetta jokainen Porschen ostaja. Sen sarjanumero olisi sama kuin auton sarjanumero. Kuoressa olisi pääsuunnittelijan nimi.

Oho, karkasi lapasesta. Ymmärsit varmaankin pointtini?

Samat terveiset voisi lähettää paperiteollisuudelle. Jos sanoma- ja aikakausilehtipaperin menekki pienenee globaalisti, on turha kahlita itseään tehtaan porttiin ja vaatia lisää palkkaa.

Keskustelin muutama vuosi sitten erään kokeneemman konsultin kanssa. Hän sanoi, ettei Suomessa kannata pitää valmistavaa teollisuutta – paitsi sellaista, joka vaatii erityisosaamista. Pienet sarjat pienelle kohderyhmälle. Kohderyhmälle, jonka arvovalinta ostotilanteessa on muu kuin raha. Muistin tämänkin keskustelun vasta tänään pohtiessani.

Ouluksi: Tiiän jonku verran oululaisten ossaamisesta. Sielä on kauhiasti pöhinää, mutta tuotteistus, markkinointi ja myynti ei oikein vejä. Samat ongelmat on ku muuallahi Suomesa, tekis mieli tehä töitä ja vaikka lähtiä yrittäjäksi, mutta ku ne riskit. Palakatakki pitäs, mutta milläpä se yksinyrittäjä palakkais vaikka haluaishi. Tähänhi oli erräällä konsultilla hyvä viisaus: alle 10 hengen firmoilla on vaikia selevitä. Tilastot näyttää, että 3-4 hengen perustamat yritykset lähtee varmemmin kasvamaan ku yksinyrittäjien.

Yhen hengen verkostoitumistallous ei vientiä kasvata. Viisaat päät yhteen, ei piä vaipua synkkyyteen. Eksklusiivista sarjatulta kohti rahamiehiä ja -naisia, kyllä se siitä.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.