Prepsikka

Perintäfirman verikoirat toivottavat hyvää joulua

Olen elänyt siinä utuisessa harhassa, että kuukausia sitten päättyneet palvelusopimukseni Talenom Oy:n kanssa olisivat todella päättyneet. Paskan marjat. Surkuhupaisa tarina saa jatko-osan yksi toisensa jälkeen. Tällä kertaa toinen yritykseni, ISG Finland Oy sai Intrum Justitia Oy:ltä maksuvaatimuksen.Tämä blogi on pitkä ja osittain sekava. Järki sumenee tällaisten firmojen kanssa.

Talenomin alkuperäisen laskun summa on 74,40 euroa. Perintäfirman verikoirat toivottavat hyvää joulua 162,10 euron maksuvaatimuksellaan.

Irtisanoin ISG:n palvelusopimuksen päättymään 30.6.2015. Lähetin yhteyshenkilölleni postia 31.7.:

”Olen nyt toukokuun 18. päivästä lähtien yrittänyt saada teiltä jotain henkilöä ottamaan vastuun tästä siirrosta. Olen lähettänyt pyyntöjä ja päivämääriä. Henkilö toisensa perään vaihtuu ja asiakaspalvelunne tietää vähemmän kuin minä. Sen lisäksi, että laskuillenne ilmestyy rivejä joka risauksesta, ette jostain syystä saa tätä asiaa hoidettua.
Miten helvetissä teistä pääsee eroon? Kertokaa jo!”

Selityskierroksen jälkeen ISG:lle on tupsahtanut Intrum Justitialta kaksi maksuvaatimusta. Ensimmäisen käsittelyn jälkeen olisin olettanut, että Talenomin kamreeriarmeija saa asiansa hoidettua. Paskan marjat.

”Siirto on rekisteröity järjestelmiimme hyvän aikaa sitten ja olit Jounin kanssa sopinut verkkolaskutusosoitteen loppumisesta. Pelkona on että verkkolaskutusosoitteen lakatessa laskuja menee ns. ”tyhjän päälle”. OpusCapita ei ilmeisesti anna tehdä kahta eri osoitetta, joten varmista ainakin että toimittajasi ja asiakkaasi tietävät uuden verkkolaskutusosoitteen ja lopetetaan nykyinen nopeasti. Toisaalta OpusCapitalta kannattaisi kysellä onko osoitetta mahdollista siirtää suoraan sillä vanhan lopettaminen ja uuden aloittaminen tuntuu vaivalloiselta. Oletteko ollut heihin yhteydessä? Olen vastuussa tästä ja voit olla suoraan puhelimitse yhteydessä! Valitettavasti Jouni on lomalla seuraavat pari viikkoa ja toimin hänen sijaisenaan.”

Luulin saavani palvelua tilitoimistolta, koska kahden firman yksinyrittäjänä maksoin pörssiin hamuavalle Talenomille noin 600 euroa kuukaudessa. No, en ole arvannut oikein lottonumeroitakaan tähän mennessä.

Käsittelimme asiaa vielä elokuussa:

”Sain Procountorilta 22.6. (siis yli kuukausi sitten) tällaisen viestin: ”Saimme tiedon, että yrityksellä Prepsikka Oy on voimassa oleva OpusCapitan vastaanottotili ja skannauspalvelu. OpusCapita ei voi luoda uutta reititystä, ennen kuin he saavat nykyisten palveluiden irtisanomisenne. Ilmoitattehan meille, kun olette tehneet irtisanomisen vanhoista lisäpalveluistanne OpusCapitalle.”

Olen – siis KAKSI KUUKAUTTA JA 16 PÄIVÄÄ – yrittänyt saada teiltä tätä asiaa hoitamaan jonkun asiasta tietävän, luonnollisen henkilön, jolla on pulssi ja sosiaaliturvatunnus. Olen lähettänyt teille tämän irtisanomispyynnön edelleen välitettäväksi OpusCapitalle. Olen soittanut asiasta lukuisia kertoja, joka kerta on kuitenkin ollut eri ihminen, eikä kukaan tiedä mistään mitään. Talenomin palveluiden käynnistysvaihe oli täydellinen katastrofi, josta voisi kirjoittaa viihteellisen kirjan. Tämä irtisanomisvaihe näyttää olevan aivan omaa luokkaansa.

Minulla ei ole mitään yhteystietoja OpusCapitalle. En hoida asioita heidän kanssaan. Oletin, että Talenom hoitaa, koska kuukausittain tulee niin saatanan monta laskutusriviä, että teidän on pakko tehdä muutakin kuin laittaa muutama yksinkertainen rivi kirjanpitoon. Eli jos mielestäsi OpusCapitan suuntaan pitäisi jotain tehdä, se on teidän asianne. Tai jos se on ollut minun asiani, se on ollut 18.5. lähtien, mutta kukaan ei ole siitä kertonut minulle. En saa uutta laskutusosoitetta jostain syystä, jota en ymmärrä. Liittyy tuohon OpusCapitaan, ilmeisesti.

Talenomilla on hieman yli vuoden kokemukseni perusteella asiakaspalveluprosessi ja viestintä aivan karmeassa kunnossa. En voi suositella kenellekään. Henkilöstönne on siihen syytön, ja kuten olen usein sanonut, teillä on ystävällisiä ammattilaisia töissä. Mutta jos rakenteet ovat siinä kunnossa kuin teillä näyttää olevan, en ennusta teille kovin valoisaa tulevaisuutta jatkuvasti kasvavassa kilpailutilanteessa. Jätitte nimittäin minut tyhjän päälle yli 2 kuukaudeksi sellaisten asioiden kanssa, jotka ovat tilitoimiston osaamisalueella, ei minun. Olen lähettänyt sähköposteja ja soittanut, että josko joku henkilö ottaisi tästä vastuun. Laihoin tuloksin.

Sain kirjekuoressa palkka-aineiston CD-levyillä. Ajattelin, että kiva juttu, hyvä palvelu. Kunnes sain laskun, jossa Talenom nousi CD-levyjen hinnalla Suomen kirkkaimpaan kärkeen: yli 60 euroa/kpl. Minulle siis työnnettiin omaehtoisesti ylimääräisellä hinnalla jotain sellaista, jonka oletin kuuluvan kuukausihintaan. Mutta ei sekään kuulunut. Lisäksi laskulla on ollut joitain omituisuuksia, kuten ”Saldovajauksen käsittely” – eikä minulla ole mitään hajua mistä se on tullut. Eikä minua enää lopussa edes kiinnostanut, koska Talenomilta ei kukaan ollut minuun yhteydessä ja kysellyt kuulumisia. Tai tarjonnut apuaan. Halunnut aidosti kehittää yritykseni taloudenpitoa. Vain kasvotonta, päivämääriin sidottua (sinänsä laadukasta) toimintaa.

Pidättäydyn maksamasta viimeisintä Talenomin laskua niin pitkään, kunnes tämä irtisanomisvaihe on saatu hoidettua kunnialla loppuun. Jos haluatte riitauttaa tämän asian, olkaa hyvä. Olen valmis.”

Elokuun viimeisenä päivänä, ensimmäisen Intrum Justitian perintäkirjeen jälkeen lähetin taas vaihteeksi postia yhteyshenkilölleni:

”Muistuuko mieleesi keskustelu siitä, että tarvitsen uudet laskutusosoitteet ja nämä reititykset pitää irtisanoa OpusCapitalle? Muistuuko? Nyt olette lähettäneet laskun sellaiseen osoitteeseen, jota EI OLE OLEMASSA. Olisin ehkä voinut lähettää teille oikean laskutusosoitteen hyvissä ajoin, jos putiikistanne olisi toukokuun 18. päivän jälkeen löytynyt edes yksi henkilö, joka olisi ottanut kopin näistä asioista.

Kyselin kuusi viikkoa teiltä apua, että saisin nämä asiat hoidettua. Tuloksetta. Ja nyt käytän kallista työaikaani selvittääkseni asioita, jotka olisi voitu hoitaa jo 3 kuukautta sitten.

Missään muussa suomalaisessa firmassa ei ole yhtä huonoa palvelua kuin teillä. Ei missään.”

Tietystikään Talenomin kaiffari ei korjannut laskutusosoitetta, vaan lasku tilinpäätöksen rekisteröinnistä meni mustaan aukkoon, ja automaattisesti tietyn päivämäärän jälkeen Intrum Justitialle.

No, tänään taas lähetin reklamaation laskusta, jota en ole koskaan nähnyt:

”Sain taas vaihteeksi maksuvaatimuksen Intrum Justitialta. Mihin osoitteen olette lähettäneet alkuperäisen, jota en itse ole koskaan nähnyt? Tämä asia käytiin läpi jo aiemmin, kun edellisestäkin laskusta tuli muistutuskirje.

Mihin lasku perustuu? Sopimuksemme on päättynyt 30.6.2015, mutta silti teiltä lähtee laskuja väärään osoitteeseen. Eikö teistä pääse millään eroon?!!!!!!”

Ja kuten arvata saattaa, aiemmin koiralta kusi loppuu kuin Talenomilta selitykset:

”Nämä maksut johtuivat tilinpäätösprosessista aiheutuneista kuluista ja tässä laskussa taisi olla kyse rekisteröinnistä.”

Taisi? Tilitoimistojen ei pitäisi elää konditionaalimaailmassa. Asiat joko ovat jollain tavalla, tai sitten eivät. Ensimmäinen karhulasku kohdistui itse tilinpäätökseen, ja nyt sitten kuukausia myöhemmin tulee lasku rekisteröinnistä.

Jostain syystä en ihmettele, että Talenomilla vaihtuu henkilöstö ihan jatkuvasti. Yhteyshenkilöni katosi jonnekin ilmoittamatta lähdöstään. Toimistopäällikkö Jouni on vaihtunut jossain vaiheessa toiseen henkilöön. Minulle Talenomin sopimuksen tehnyt myyjä lähti seuraavalla viikolla.

Ajattelin jo aiemmin, etten aio rahoittaa Talenomin pörssihumpuukia. Nyt luin asiantuntija-artikkelin Veronmaksajien Taloustaito-sivuilta. Ei yllättänyt.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.