Prepsikka

Omakehu haisee rahalta, mutta ensin on haisteltava paskaa

Kun perustin yritykseni tasan 7 vuotta sitten, kehuin itseäni ja osaamistani. Niin teen tänäkin päivänä. Kulma tosin on muuttunut radikaalisti. Alkutaipaleen omakehu haisi paskalle, näin jälkeenpäin ajateltuna. Lisäksi yritin omakehullani nousta paremmaksi kuin kilpailijani.

Ilman näyttöjä se mitä sanot, on vain mielipide.

Mistäpä minä alkuvaiheessa olisin näyttöjä saanut. Omakehuni perustui konditionalistiseen harhaluulotautiini siitä, että osaISIN tehdä jotain asiakasyrityksiäni hyödyttävää. Pyh. Kun asiakkaani kysyi referensseistäni, olisin valunut kengästäni ulos jos siinä olisi ollut reikä.

Show, don’t tell.

Kai asenteeni ja aiempi työhistoriani sitten vakuuttivat ensimmäiset asiakkaani. Sain näyttöä osaamisestani. Jos näyttö oli onnistunut, se toimi hyvänä myyntivipuna uusille asiakkaille. Jos työnäytteeni meni reisille, se toimi hyvänä tarinana markkinoinnissa: näin ei ainakaan kannata tehdä.

Keväällä 2009 istuimme Keilaniemessä tuotteistajien salaisessa tapaamisessa. Hämäläiset juureni hidastivat havahtumistani sen verran, että vasta kuusi vuotta myöhemmin tajusin käyttää tuon tapaamisen antia omaan markkinointiini.

En lakkaa olemasta ylpeä siitä, että Jari Parantainen, Suomen kokenein ja tunnetuin tuotteistaja otti minut alihankkijakseen muutamaksi vuodeksi. Tuossa kyseisessä Keilaniemen tapaamisessa Jari totesi:

Tässä huoneessa on Suomen parhaat tuotteistajat.

Katsoin ympärilleni. Jep. Jari, Antti Apunen kakkosena, Janne Ruokonen kolmantena ja minä neljäntenä. Oli siinä vielä joku viideskin, mutta hänen nimensä on pyyhkiytynyt muistilokeroistani.

Kun sitten kuuden vuoden kuluttua älysin mistä on kyse, ei suinkaan ollut liian myöhäistä. Kokemusta on tarttunut takin hihaan sen verran, että voin suoraselkäisesti väittää olevani Suomen 4. kovin tuotteistaja. Minua parempia tuotteistajia on tietenkin enemmän kuin kolme. Ja tietenkin tästä voisi väitellä vaikka maailman tappiin, koska arviointi perustuu juuri niihin mittareihin, mitä jokainen haluaa käyttää.

Enää en omakehullani yritä nousta kilpailijoideni yläpuolelle. Se tuskin olisi edes mahdollista. Omakehun kulma on taitavasti hiottua kokemuskertomaa asiakasprojekteista. Tuloksia, henkilöitä, firmojen nimiä, tuotteita, palveluita. Omakehu ei enää ole kehua, tarvetta korostaa omaa osaamistani ja erinomaisuuttani, koska tulokset ja näyttö puhuvat puolestaan.

Jotta omakehu haisisi rahalle, on ensin haisteltava paskaa. Niin se on.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Melkein voitettiin jääkiekossa. Vastustaja tasoitti viimeisellä sekunnilla. Vähän söi.

Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.