Prepsikka

Neliveto-Volvon jälkimarkkinointi sutii tyhjää

Ostin tammikuussa 2016 firmalleni uuden Volvo XC60-citymaasturin. Kun olin laittanut nimeni paperiin ja antanut luvan lähettää minulle markkinointipostia, alkoi sähköpostini täyttyä mitä ihmeellisimmistä viesteistä.

Ostin siis uuden Volvo XC60-citymaasturin. Toistan itseäni, koska Volvon jälkimarkkinointi vienee minut seuraavaksi jonkun muun merkin asiakkaaksi. Auto on auto, eikä sillä ole asiakaskokemuksen kanssa mitään tekemistä. Toisin kuin myynnillä ja erityisesti jälkimarkkinoinnilla.

No, muutama päivä kauppakirjan allekirjoituksesta postiini pamahti mainos uudesta Volvo XC60:stä. Siitä lähtien on tullut säännöllisesti mainosta kaikista Volvo-malleista. ”Koeaja. Osta.” Yhtään sähköpostia ei ole tullut siitä, olenko tyytyväinen ostokseeni. Ei myöskään vinkkejä, joilla saan ajokokemukseni vieläkin paremmaksi. Ohjeita ja neuvoja tuon lähes avaruussukkulan tasoisen aparaatin minulle sopivaan käyttöön. Esimerkiksi:

Tiesitkö, että Volvossasi on automaattiset kaukovalot ja 9 muuta hyödyllistä toimintoa?

Vein autoni keväällä renkaanvaihtoon, koska olin laiska ja otin All-in-One-sopimuksen. He kutsuvat vaihtoon ja varastoivat renkaani. No, kun hain autoani, kaveri ilmoitti hinnan. WTF? Pitääkö minun kertoa heille, että olen hankkinut heiltä palvelun?

Tänään kävin vaihdattamassa talvirenkaat. Sain sähköpostiini ilmoituksen, että voisin varata vaihtoajan netissä. Sinne siis. No, sivulla ei tietystikään ollut mitään vaihtoehtoa, jossa olisin ollut All-in-One-asiakas. Sivu ilmoitti hinnan. Jouduin taas kertomaan, että olen All-in-One-asiakas. Eikä siinä vielä kaikki. Jälkimarkkinointipostiautomaatti ehdotti minulle, josko haluaisin koeajaa uuden XC90:n. Ei kiitos, en tällä kertaa.

Miksi Volvoa ja Biliaa ei kiinnosta maksimoida tyytyväisyyttäni nykyiseen autooni? Tietysti he tietävät, että firman autoja pidetään kaksi vuotta. Jos Volvo aidosti välittäisi asiakkaistaan, heistä pidettäisiin huolta. Nyt Volvo näyttää välittävän vain omista myyntiluvuistaan ja tyrkyttää kaupanteosta jo muutaman päivän sisään uutta autoa.

Autossa on pelkkää kehumista. Bilian työntekijät ovat olleet ammattitaitoisia ja palvelualttiita. Ei ole heidän vikansa, että prosessit kusevat.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Melkein voitettiin jääkiekossa. Vastustaja tasoitti viimeisellä sekunnilla. Vähän söi.

Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.