Prepsikka

Nämä viisi syytä estävät suomalaisen menestyksen

Hyi, kuinka iltapäivälehtimäinen otsikko. Väännän nyt kahdeksatta vuotta suomalaisten yritysten tuotteistajana, markkinoijana ja valmentajana. Vaikka matkan varrelle on sattunut lukuisia rohkeita ja ennakkoluulottomia helmiä, on suomalaisessa yrityskentässä vielä aivan liikaa menestyksen esteitä. Ei, tässä blogissa en syytä asiakkaita, Sipilää, Stubbia, byrokratiaa, lainsäädäntöä, auringonpilkkuja tai kuun asentoa. Kymmenien näytteiden perusteella uskon olevani käryllä siitä, mitkä asiat estävät meitä menestymästä. Valitsin tähän blogiin viisi yleisintä.

  1. Mielensäpahoittajien pelko. Yrityksen markkinointi- ja myyntiviestintä sulautuu harmaimpaankin tapettiin, jotta kenellekään ei tulisi paha mieli. Ei toimitusjohtajalle, asiakkaille, työntekijöille, Paavo Väyryselle eikä kenellekään muulle. Sisältö on sujuvaa suomea, jonka joku vastavalmistunut humanisti on kirjoittanut pilkkahintaan. Kaikki kunnia humanisteille, siirry kohtaan 2.
  2. Erottumisen pelko. Suomalainen seisoo Maamme-laulun aikana mieluiten takarivissä ja aukoo suutaan kuin ahven veneen pohjalla. Ääntäkään ei kuulu. Suomalainen mieluummin hukkuu massaan kuin ottaa riskin nousta silmätikuksi. Jokainen yritys on luotettava, vakavarainen ja ammattitaitoinen, joka tarjoaa asiakkailleen laadukkaita palveluja, jotta asiakas voisi keskittyä ydinliiketoimintaansa. Lue uudelleen kohta 1.
  3. Täydellisyyden tavoittelu. Tuottetta tai palvelua hiotaan niin pitkään, ettei siinä ole mitään virhettä. Paitsi, että asiakas löytää sellaiset nopeasti joka tapauksessa. Sama koskee markkinointia ja viestintää. Verkkosivuja hiotaan viikkokaupalla, ja myynnin käynnistys ja rahojen tuloutuminen siirtyy saman verran. Tiedän tapauksen, jossa konkurssin tehnyt yrittäjä totesi suurimmaksi virheekseen sen, että yritti virheetöntä tuotetta, vaikka 80 prosentin valmiusaste olisi riittänyt asiakkaille.
  4. Fokus väärissä asioissa. Asiakas ei ole ykkönen, eikä asiakas ole keskiössä. Asiakkaan menestys on. Ei oma yritys, tuote, palvelu tai verkkosivusto. Fokus täytyy pitää siinä, kuinka asiakas pääsee nykytilasta tavoitteeseensa mahdollisimman nopeasti, kivuttomasti ja edullisesti – eli hänen käyttämänsä aika ja raha on vähemmän kuin niistä saatava hyöty. Yksikään valmentaja ei ole tehnyt huippu-urheilijoita hölkkäämällä vieressä. Huippuvalmentaja ei tee asioita, joita urheilija haluaa – vaan asioita, jotka ovat urheilijan parhaaksi. Sama pätee liiketoimintaan.
  5. Penninvenytys. Tätini mies Göteborgista sanoi minulle aikanaan: ”Se on Jukka markka sitä varten pyöreä, että se laitetaan pyörimään.” Liiketoiminnassa moni yrittäjä ajattelee ensin omaa tilipussiaan, sitten vasta mahdollisuuksiaan menestyä. Mikään ei saisi maksaa mitään, ja jos joku kuitenkin maksaa, siitäkin täytyy tinkiä. Kymppikin on kotiinpäin. Enkä puhu kymppitonneista. Markkinointi on kulu, ei investointi – vaikka sille pitäisi aina laskea ROI. Kun firmalla menee huonosti, minimoidaan tappiot. Vähennetään mainontaa, myynnin kuluja ja asiakastilaisuuksia.

Minun vähäinen menestykseni tarkoittaa minulle sitä, että olen edelleen hengissä. Työllistän itseni viitenä päivänä viikossa vuoden ympäri. Epäsuoraan tarjoan työtä yli 30 ammattilaiselle ja noviisille vuosittain. Yhteisissä projekteissamme korostan kaikkia noita viittä kohtaa. Samoin asiakkaideni luona. Parhaiten ovat menestyneet ne, jotka uskaltavat herättää huomiota, aiheuttaa mielipahaa ihmisissä, joilla ei ole juurikaan merkitystä liiketoiminnalle, hyväksyvät epätäydellisyyden, pitävät fokuksen kirkkaana oikeissa asioissa ja uskaltavat ottaa taloudellisia riskejä.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.