Prepsikka

Myyntityö on ilmaista

Olen lopultakin suostunut olemaan tekemättä kaikkea itse. Ostan osan työstäni alihankintana hieman alle ”suoramyyntihinnan”. Kerron mitä haluan, milloin sen pitää olla valmis ja paljonko työstä tarjoan. Alempaa ostohintaa perustelen tietysti kahdella painavalla syyllä:

  1. Alihankkijani oman myyntityön kulut = 0 euroa
  2. Myyn hankkimani työn markkinahintaan osana omia projektejani ja erotuksen pidän itselläni

Joidenkin alihankkijoiden kanssa on tullut seinä vastaan, koska he haluavat pitää kiinni markkinahinnasta. Minun ei taas kannata ostaa, koska myisin läpilaskutuksella, joka taas olisi minulle tappiollista.

Otetaan esimerkki: haluan ostaa asiantuntijapalvelua, jonka markkinahinta on 1 000 euroa. Tarjoudun ostamaan palvelun 800 eurolla, jotta voisin myydä sen 1 000 eurolla. Eli lisään ostohintaan 25 %, jolloin myyntikatteeni on 20 %. Tässä kohtaa alkaa hintakeskustelu.

Jäin pohtimaan, miksi joidenkin myyntityö on ilmaista, kun se on minulle yksi kaikkein kalleimmista osasista liiketoimintaani. Siksi teen sitä suunnitelmallisesti ja mahdollisimman tehokkaasti. Leivon jokaisen myyntikäyntini asiakkaani hintalappuun. Koska hintalapullakin on joku raja, käyntien täytyy olla niin hyviä, että kauppa tulee kerralla kotiin. Yleensä tulee, viimeistään toisella kerralla.

Palataan esimerkkiini. Jos alihankkijani myisi itse palveluaan suoraan omille asiakkailleen, kuinka kauan kannattaisi käyttää yhden asiakkaan hankintaan, ennen kuin kustannus ylittäisi 200 euroa? Myin itse aikanani puoleen hintaan koulutuspäiviä Eduhousen kautta vain siksi, että saisin kokemusta ja mainetta. Se kannatti. Perustelin alhaisen hintatason sillä, ettei minun tarvinnut hankkia asiakkaita, ei myydä, ei hoitaa useita laskutuksia eikä mitään muutakaan.

Tämä oli huono kirjoitus, myönnän. Väsyttää, koska minulla on tällä hetkellä paljon töitä, jotka otan vastaan asiakkailtani, jotka tekevät minulle asiallisia ostotarjouksia (=tilauksia) ja nollaavat myyntikuluni.

Siltikin olen kateellinen kaikille, joiden myyntityö ja asiakaskäynnit näyttävät olevan ilmaisia.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.