Prepsikka

Mikä asiakastasi ei kiinnosta?

Noste Oy:n Jari Parantaisen tuorein kirjoitus Haluan Talouselämä-lehteni taksilla innoitti kirjoittamaan asioista, jotka eivät asiakastasi (tai asiakastani) kiinnosta. Jos kiinnostaa, hän kysyy. Kun hän kysyy, kuuntele ja vastaa. Asiakkaan aika on arvokasta, ja hän päättää käyttääkö hän sitä small talkiin. Tässä top 7, jotka harvoin toimivat myyjän keskustelun avauksina, ainakaan ensimmäisillä tapaamiskerroilla.

  1. Myöhästymisesi syy. Ei liikenneruuhka, keli, onnettomuus, julkisen liikenteen tahmeus, eikä koiran oksennus olohuoneen matolla. Aito syy myöhästymiseesi on se, että lähdit liian myöhään.
  2. Henkilökohtainen terveydentilasi. Viimeaikaiset flunssat, jomotukset, kolotukset tai loukkaantumiset eivät kuulu asiakkaallesi.
  3. Alihankkijoidesi tekemiset. Huono laatu, viivästynyt toimitus, puutteellinen tai virheellinen toimitussisältö. Vastaat asiakkaallesi sopimusvelvoitteistasi. Piste.
  4. Sää. Asiakkaasi tietää, millainen keli ulkona on.
  5. Kiireesi. Ellet ole ehtinyt tehdä asioita sovitussa ajassa, olet kykenemätön johtamaan itseäsi, liiketoimintaasi ja asiakkuuksiasi. Olet kahminut liikaa aikaa vieviä, pienikatteisia töitä.
  6. Harrastuksesi. Asiakastasi ei ensimmäisenä kiinnosta tietää, mitä teit kesällä, viime viikolla tai eilen illalla.
  7. Yrityksesi historia. Oma lapsi on aina rakkain. Mutta vain itselle. Asiakastasi ei ensimmäisenä kiinnosta tietää yrityksesi perustamisvuotta, omistajia, liikevaihtoa tai palvelutarjontaa.

Kuinka osoitat asiakkaallesi suoraselkäisyyttä ja jämäkkyyttä? Kokemukseni kautta seitsemän vinkkiä:

  1. Jos myöhästyt, soita asiakkaallesi etukäteen. Kerro, että lähdit liian myöhään, ja ettet vaivaa häntä sovittua takarajaa pidempään.
  2. Mene terveenä asiakkaallesi. Jos olet sairas, siirrä tapaamista. Voit saada lisäaikaa tehdä sovitut työt.
  3. Käytä vain hyväksi havaittuja alihankkijoita. Aseta selkeät ohjeet, aikataulut ja laatuvaatimukset heidän työlleen. Anna kenkää, jos homma ei toimi.
  4. Pukeudu ja varustaudu sään mukaan. Olet asiakkaasi edessä puhdas ja kuiva.
  5. Valitse asiakkaasi huolella. Organisoi kalenterisi niin, että paiskit tiukalla aikataululla esimerkiksi maanantaista keskiviikkoon, ja teet ei-kiireelliset, ei-tärkeät mutta sovitut asiat torstaina ja perjantaina.
  6. Havainnoi asiakastasi. Jos huomaat merkkejä jostain tietystä harrastuksesta, kysy. Esimerkiksi ”Oletko saanut tuon pystin golfkilpailuista?” Osoitat kiinnostusta asiakkaaseesi.
  7. Aloita asiakkaan ongelmasta. Kerro sitten tarjoamasi ratkaisu ja asiakkaan saama hyöty. Jämäköitä tarinasi loppu yrityksesi historialla ja aiemmilla näytöillä. Kasvatat uskottavuutta.

Tsemiä!

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.