Prepsikka

Katoaako digitaalinen kontaktisi kohinaan?

Suomessa on kymmenittäin tuloksekkaita digitaalisen markkinoinnin firmoja. Osa guruista on jopa maailmanluokan tekijöitä. Bittimurskaimet jauhavat markkinoinnin automaatiota yötä päivää ja tuottavat asiakasehdokkaita liukuhihnalla. Mutta katoaako oma digitaalinen kontaktisi kohinaan?

Karsin omasta palvelutarjonnastani pois kaiken markkinointiin ja sisältöön liittyvän tuotantotyön. Kahdeksan vuotta riittää näkemään, mikä toimii ja mikä ei. Digitaalisessa vuorovaikutuksessa sisällön merkitys on kasvanut entisestään. Ellei viesti ole kiinnostava, se menee ohitse. Ja kun viesti ensimmäisen kerran menee prospektin ohi, ja prospekti kieltää kyseisestä domainista tulevat viestit, peli muuttuu vaikeammaksi. Sitä ei kuitenkaan ole menetetty.

Olen kouluttanut markkinointia eri organisaatioiden kautta vuodesta 2009. Yhtenä kantavana ohjeena olen käyttänyt oppi-isäni Jari Parantaisen listaa siitä, mitä prospektin mielessä tapahtuu, kun markkinointipläjäys tärähtää ruutuun:

  1. Asiakasehdokkaasi tekee salamannopeasti päätöksen: ”Koskeeko minua?”
  2. Sen jälkeen hän miettii vain muutaman sekunnin, ”Onko ajankohtainen?”
  3. Ja jos olet onnistunut läpäisemään kaksi edellistä, asiakasehdokkaasi toteaa vielä ”Tarjoaako hyötyä?”

Entä kuinka saat upotettua viestisi asiakasehdokkaaseesi? Siinä olen käyttänyt ja kouluttanut neljän kohdan listaa, jonka olen tehnyt oppimani ja kokemusteni perusteella:

  1. Aseta ensimmäiseksi tavoitteeksesi se, että asiakasehdokkaasi avaa viestisi. Kuinka? Esimerkiksi personoitu, mielenkiintoinen otsikko ja sähköpostin ensimmäiset sanat, lauseet ja virkkeet voivat ratkaista sen, meneekö viestisi tajuntaan vai bittitaivaaseen.
  2. Seuraavaksi tavoitteeksi kannattaa asettaa se, että asiakasehdokkaasi lukee viestisi. Kokonaan. Kuinka? Kukaan ei ole koskaan valittanut, että viesti olisi liian lyhyt tai yksinkertainen. Jaa sisältö muutaman rivin kappaleisiin, joissa käsittelet vain yhtä asiaa. Väliotsikot helpottavat silmäillen lukemista. Väliotsikoilla voit antaa kokonaiskäsityksen viestisi sisällöstä, vaikka asiakasehdokkaasi ei lukisikaan sitä kokonaan.
  3. Kolmantena tavoitteenani on ollut, että vastaanottaja ymmärtää, mistä on kyse. ”What’s in it for me?” Eli mitä aiot sanoa? Sano se. Suoraan ja konstailematta. Ongelma-ratkaisu-hyödyt-ketju toimii.
  4. Neljäntenä ja viimeisenä tavoitteena on tietysti se, että asiakasehdokkaasi toimii haluamallasi tavalla. Kuinka? Anna suora toimintokehote. Siihen ei tarvitse sen empiirisempiä tutkimuksia, jotta voisi todeta ihmisen tekevän todennäköisemmin jotain, kun häntä kehottaa siihen.

Jos kaikesta huolimatta digitaalinen kontaktisi tuntuu katoavan kohinaan, suosittelen kääntymistä asiantuntijoiden puoleen. Toisena vaihtoehtona on perinteinen, tarkkaan harkittu kylmäsoitto. Sen tueksi kannattaa kuitenkin valmistella napakka infopaketti, jonka voit lähettää soittamallesi henkilölle.

Loppujen lopuksi kahdenvälinen tapaaminen on edelleen kaikkein tehokkain, ja samalla kallein tapa myydä ja markkinoida. ”Sähköposti on apuaselaji”, totesi alaiseni yli 10 vuotta sitten. Ja sitä se tuntuu olevan edelleenkin.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Melkein voitettiin jääkiekossa. Vastustaja tasoitti viimeisellä sekunnilla. Vähän söi.

Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.