Prepsikka

Arvosta asiakastasi ja tarjoa kallista – halpuuttaminen halventaa

Kyllä, otsikossa on pieni virhe. Ei ole olemassa kallista tai halpaa, koska hinta on aina suhteellinen. Lue vaikka Jari Parantaisen ja Antti Ketolan kirjoittama Häirikön hinnoitteluopas, jonka löydät Ediste Oy:n pikaoppaista.

Törmään sekä yrittäjänä että yksityishenkilönä usein myyjiin, jotka introvertteinä tuijottelevat omiin varpaisiinsa ja mutisevat anteeksipyytelevän oloisena halvimman tuotteensa hintoineen. Ehkä se johtuu siitä, että olen yksinyrittäjä. Tai ulkonäöstäni. Ehkä jostain muusta. Yhtä kaikki, minua ärsyttää joka kerta. Aika usein jätän ostamatta, jos minulla on vaihtoehtoja. Ja jokaisella kerralla hankin tuotteen tai palvelun sieltä, jossa on hyvä palvelu.

Itse tarjoan asiakkailleni riittävän korkeaa hintaa. Se on yksi keino osoittaa, että arvostan asiakastani. Haluan tarjota hänelle arvoistaan palvelua. Haluan panna parastani. Perustelen ensin miksi asiakkaani kannattaisi kiinnostua ongelmastaan tai ratkaisustani. Ja mitä hyötyä ratkaisusta tai tarjoamastani vaihtoehdosta voisi hänelle olla. Ja miksi hänen kannattaisi luottaa minuun ja antaa hänen hallussaan olevat (minulle kuuluvat) rahat minulle.

Kuuntelu ja välittäminen. Ehkä niiden yhteinen nimittäjä voisi olla myyntiempatia. Katri Saarikivikirjoittaa empatiasta osuvasti blogissaan ”Entä jos empatia olisi tärkein työtaito?” näin:

Empatiassa yhdistyy kaksi kykyä: 1) tietoinen, rationaalinen kyky asettua toisen asemaan ja ymmärtää toisen käytöstä ja näkökulmaa ja 2) emotionaalinen kyky samaistua toisen tunteeseen ja kokea tilanne kuin olisi toisen nahoissa.

Huippumyyjällä on toki monia kykyjä, mutta omalla yli 15 vuoden myyntikokemuksellani alan pikkuhiljaa ymmärtää myyntiempatian merkityksen. Siihen ei kuulu se, että myyjän avausrepliikki on: ”Ne on aika kalliita.” ja seuraava ”Nekin on aika kalliita.” Terveisiä Askon Variston myymälään, en ole kymmeneen vuoteen käynyt yhdessäkään Askossa, enkä mene.

Jos voit arvostaa asiakastasi tarjoamalla asiakkaalle parasta, joka nyt sattuu maksamaan vähän enemmän, miksi et sitä tekisi? Halpuuttaminen halventaa asiakastasi.

Ennen kuin riemastut kommentoimaan, tämä ei tietenkään päde kaikkialla, eikä varsinkaan päivittäistavarakaupassa. Kyseessä on tilanne, jossa myyjä voi henkilökohtaisella työllään vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen.

Pistä jakoon: Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse

test Twitter Media - Keittiökin alkaa pikkuhiljaa näyttää keittiöltä. #sisustus #remontointi #teeseitse https://t.co/Volr2J3KXX
Kaikki oikeudet ja naurut pidätetään. Copyright © 2008-2017 Prepsikka Oy. Y-tunnus 2202417-7.